zondag 2 februari 2014

Gehakt balletjes met kerrie en appel

Gehakt : 500 g gemengd gehakt, varkensvlees en kalfsvlees - 1 ei - 3 soeplepels melk 
- 3 soeplepels paneermeel

Saus : 1 sjalot - 3 soeplepels olie - 1 soeplepel kerriepoeder - 2 soeplepels bloem - 1/4 l kippenbouillon  - 1/4 l melk
  • kokosmelk kan ook gebruikt worden
  • extra kruiden : gember 1 koffielepel 
  • extra smaak : citroensap om af te werken.

  • Meng het gehakt tot een smeuïg geheel, maak kleine bolletjes met natte handen. 
  • Stoom het vlees 10 tal minuten, of bak in een weinig vetstof goudbruin.

 Saus:
  • Maak een bechamelsaus, stoof een sjalot in 2 soeplepels arachideolie en strooi de kerriepoeder erover, roer goed, blus met bouillon, roer goed, blus met melk of kokosmelk, roer goed. 
  • Laat goed doorkoken, dan dikt de saus en verdwijnt de bloemsmaak. 

  • Dien op in een glaasje als aperitief hapje
  • Dien op met couscous of pasta of rijst als hoofdgerecht. 




1 opmerking:

  1. Eerst dacht ik dat het niet lekker zou zijn aangezien hoe het er uit ziet, maar ik heb het geprobeerd en het is heerlijk. echter had ik mijn pan om me keukenblad gezet en kreeg ik kringen die er niet meer uit konden. nu heb ik een nieuw keukenblad gekocht via http://keramiekwerkblad.be/keukenblad/ geloof ik en natuursteen is echt een aanrader. ga door met deze recepten het is heerlijk!.

    BeantwoordenVerwijderen